×

Deel deze pagina

Bedrijf starten: drie paden naar de top van Mt. Everest

Bedrijf starten: drie paden naar de top van Mt. Everest

Stel, je hebt een idee voor een bedrijf, misschien wel een ‘briljant idee’. En je hebt de moed verzameld om een bedrijf te starten… Velen zijn je immers voorgegaan. Maar bijna evenveel zijn er weer mee gestopt – en helaas niet omdat de zaak verkocht was. De statistieken van het CBS zijn wat dat betreft niet bemoedigend.

Doen!

Nu wil ik je hier juist bemoedigen. Doe het! Het is een avontuur waarbij je alles van jezelf nodig hebt. Het is als het beklimmen van de Mount Everest. MKB-guru Michael Gerber zegt: “The moment you chose to start a small business you unwittingly chose to play a significantly larger game than any game you ever played.

Mag ik je daarom een paar gedachten meegeven om je voor te grote investering in tijd en geld te behoeden? De hoofdvraag die je kunt stellen: via welk pad beklim ik de Mount Everest? Klim ik aan de steile kant of aan de zonniger kant? Er zijn verschillende hoofdroutes, waarvan er twee zijn die ik steil noem. Als je de mount Everest gaat beklimmen aan een steile wand wordt het waarschijnlijk moeilijker, langzamer en pijnlijker…

Pad één: Ambacht

De eerste steile kant is starten vanuit een ambacht. Je kunt iets goed, gebaseerd op kennis en vaardigheden en denkt: “daar kan ik meer voor krijgen”. Je kunt bijvoorbeeld goed schrijven, tekenen, timmeren, rekenen, ontwerpen, programmeren, marketen, ideeën genereren… Misschien ben je er wel ‘meester’ in. En je start het bedrijf als Eenmanszaak en gaat op zoek naar klanten. Dit is naar ik vermoed de allergrootste groep starters in Nederland.

Hoe word je succesvol? Je moet dan gaan bouwen aan je autoriteit (o.a. lezingen en een boek). En aan je herkenbaarheid (o.a. je propositie en marktsegmentatie) en aan je bereikbaarheid (o.a. partner-kanalen en je website). En op bezoek bij klanten die jou vertrouwen, echt interesse hebben in je ambacht en echt geld. Het is zeker geen makkelijke weg. Het valt de meesten die ik spreek zelfs ontzettend tegen. Je wordt namelijk nooit ‘gekocht’ op je claim iets goed te kunnen – dat is slechts een ‘conditio sine qua non’. Er is veel meer nodig om tot een handdruk te komen. Je zult moeten werken ‘aan’ je bedrijf in plaats van ‘in’ je bedrijf.

Pad twee: Technologie

De tweede, nog veel steilere kant is als je start vanuit een technologie – iets ‘nieuws’. Een nieuwe app, een nieuw gadget, een gaaf ding, een nieuw idee of denk-concept. En in die gevallen begin je eigenlijk aan het allermoeilijkste.

Wat vraagt het om vanuit een technologie te ontwikkelen? Je gaat een lange weg tegemoet van het ontwikkelen van je techniek, het bewijzen dat je techniek werkt (proof of technology en proof of concept), het bekend maken van de sterke kanten van jouw nieuwigheid tegen de golven van de scepsis in, en eindeloos uitleggen waarom het beter werkt dan de bestaande en bewezen technieken, het zoeken van markten en het vinden van distributiekanalen en/of klanten. En dan een test in een eerste pilot en feedback vragen. En dan bijschaven of ‘pivoten’. Weer een pilot en referenties vragen. En zo voort en zo verder.

Op dit pad sneuvelen veel mooie ideeën omdat er eigenlijk een te grootse ambitie werd genomen met te weinig reis- en klimervaring en te weinig concreet hoe er uiteindelijk geld verdient moet en kan gaan worden.

Pad drie: Behoefte

Maar, “moeten bovenstaande stappen niet altijd?”, zul je je misschien afvragen. Ja en nee. Je kunt namelijk ook beginnen met een ‘markt’ en met een behoefte. Start vanuit een pijn of gemis in een bepaald marktsegment, waar men bereid is voor te betalen. “Wat is het echte dilemma van je doelgroep?” vraagt Michael Gerber je.

Vragen zonder dat je precies weet hoe je het gaat oplossen. Hooguit een vaag vermoeden. Maar vanuit de vaste overtuiging dat er een oplossing is. Want die is er altijd. Daar ben ik zelfs van overtuigd zonder het geval te weten.

Wat is dan het voordeel? Je hebt vanaf het begin eigenlijk al klanten – ik noem ze ‘launching customers’. Je kunt hen vragen wat ze al hebben geprobeerd, wie je concurrenten zijn, wat ze echt willen, wat de oplossing hun waard is. En maak dan een plan. Niet veel meer dan een presentatie. Met een prijs die gebaseerd is op de waarde die jouw oplossing heeft, niet op de eventuele kosten – want die weet je ook nog niet. En test of je de juiste snaar raakt. Zo ja, dan ga je pas ontwikkelen.

En natuurlijk kom je dan ook vrijwel alle uitdagingen tegen die een starter vanuit technologie heeft, maar je hebt een gesprekspartner, een spiegel, een inspirator, een tester en funder in jouw vriend, de ‘launching customer’ – wat een verschil! Dat is de mount Everest beklimmen vanaf de zonniger kant. Nog steeds erg moeilijk, maar het is alsof er meewind is en er af en toe een zonnestraal op je gezicht valt tijdens een overigens zware tocht.

Passie?

De grote uitdaging voor de volgers van pad één (ambacht) en pad twee (technologie) is misschien dat je er op het eerste gezicht bij pad drie minder van je eigenheid en passie in kwijt kunt – je moet de klant volgen, ook als daar een product uit voorkomt waar je hart niet zo snel van klopt. Dat kun je voorkomen door de klantengroep en branche te kiezen waar je hart sowieso sneller voor klopt. Waar je graag een stukje van je talenten aan wilt bijdragen.

Gezelschap!

Alle drie de paden kennen een lange geschiedenis van winnaars en verliezers. Geen enkel pad is het ware. Geen pad biedt garanties. Kies jouw eigen pad naar de top van de berg van het ondernemerschap, het pad dat bij je past. Maar wat je ook doet of wat je ook kiest, doe het niet alleen. Omring je met een reisgezelschap. Anders vries je dood…

Ik wens je gezonde groei!

Bernard de Groot
Reisgezel
Gilde van Ondernemers

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *