≡ MENU
×

Deel deze pagina

Werken AAN je bedrijf – breek uit de tredmolen

Werken AAN je bedrijf – breek uit de tredmolen

Als ondernemer weet en voel je dat je jezelf moet losmaken van je onderneming om aandacht te kunnen besteden aan groei en de lange termijn. Maar je wordt continu teruggetrokken in de ‘operatie’, in het ‘doen, doen, doen’.

Ontsnappen aan de tredmolen

Het is vaak zo druk IN je bedrijf, eigenlijk eindeloos druk, dat het werken ‘aan’ je bedrijf erbij inschiet. En zolang dat werken ‘aan’ je bedrijf niet gebeurt blijf je ronddraaien in de tredmolen van de drukte. Ziedaar de deadlock van menig ondernemer. In wezen ben je slaaf van je bedrijf. Alsmaar bezig ‘de gaten’ te vullen die er vallen, ofwel in de marketing-campagnes, ofwel sales-pijplijn, ofwel uitvoering, ofwel administratie. En weer van voren af aan. Hoe ontsnap je daaraan?

Werken aan je bedrijf

Iedere ondernemer moet daarom bewust tijd vrijmaken om te werken ‘aan’ zijn bedrijf. Om de onderneming te geven wat ze nodig heeft: ruimte om te groeien. Groeien naar haar belofte en naar haar mogelijkheden. Groeien zonder ‘onnatuurlijke belemmeringen’.

Onnatuurlijke Belemmeringen

Een gedachten-experiment: als je je bedrijf ziet als een systeem, of een organisme, wat zijn dan de beperkingen die het nu nog heeft om honderd keer groter te groeien? Ga eens na. Allereerst is daar misschien de drukke agenda van de ‘directeur’. En denk eens aan je systemen, zijn die er klaar voor? Zijn je processen op orde? Kan alles (op)gedeeld en vermenigvuldigd worden om eventueel nieuwe bedrijfsonderdelen of units in andere regio’s op te zetten?

Lamoesproef: schaalbaarheid

Wat is werken ‘aan’ je bedrijf? Michael E. Gerber is de specialist op dit gebied en schreef er zijn boek ‘The E-myth’ over. Werken aan je bedrijf is alles wat ervoor zorgt dat je bedrijf wordt vastgelegd door processen en systemen. En dat deze processen en systemen bedient kunnen worden en ingevuld door anderen dan jijzelf. Daar hoort  dus een grote mate van standaardisatie bij. Let op: standaardisatie in en van het proces. Dat hoeft niet een standaardisatie in het product te zijn. De lakmoesproef van werken aan je bedrijf: alles wat jouw onderneming schaalbaar maakt en minder afhankelijk van jouw inzet in tijd, dat is werken aan je bedrijf.

Beangstigend

Processen en systemen en standaardisatie klinken voor veel ondernemer beangstigend. En ze lopen ervoor weg. Denkend dat hun product te uniek is, of uniek moet zijn, en dat standaardisatie bedreigend is voor het plezier en voor de uniciteit van het product. Dat is een mythe. Zelfs als je een organisatie hebt met zelfsturende teams. Zelfs als elk product uniek moet zijn. Standaardisatie van de systemen en processen is broodnodig in het belang van de kwaliteit die je wilt leveren aan je klant en de schaalbaarheid die je wilt van jouw bedrijf. Misschien is het een noodzakelijk kwaad voor je, als je dat zo ziet, maar ik denk een oplossing die elke klant wenst. Het gaat toch niet om wat jij wilt, maar om wat je afnemers willen? Want de kwaliteit en de levering van je product en dienst wordt er voorspelbaar en transparant van.

It’s not the product!

Michael E. Gerber heeft veel wijze lessen voor ondernemers die willen werken aan hun bedrijf, en deze wil ik je in dit verband niet onthouden. Het gaat in je bedrijf niet om je product… maar om hoe je je product levert. Dit is een heel belangrijke boodschap en moet je misschien even opnieuw lezen. Wil je meer weten over de weg naar werken aan je bedrijf en de tips van Michel E. Gerber? Download dan de samenvatting van zijn boek ‘The E-myth‘ hier. En kom naar een van de activiteiten van het Gilde om er bewust aan te werken. Tot ziens en… gezonde groei gewenst.