×

Deel deze pagina

Abonnementen – op zoek naar de ‘magic formula’

Abonnementen – op zoek naar de ‘magic formula’

Als ondernemer wil je vroeg of laat je bedrijf verkopen of overdragen tegen een zo hoog mogelijk bedrag. Het business model is daarbij doorslaggevend voor de waarde. Als je nog in een ‘mijn-eigen-uurtje-is-een-factuurtje’-model zit is de waarde van je bedrijf bijna nul. De waarde bij een abonnements-model is waarschijnlijk het hoogst. Laten we verkennen welke vormen er zijn.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Terugblik op de Gildedag 2017 (Keuzes maken)

Terugblik op de Gildedag 2017 (Keuzes maken)

Op vrijdag 22 september 2017 was de jaarlijkse Gildedag weer te gast op de Eemlandhoeve in Bunschoten-Spakenburg voor een conferentie voor en door ondernemers. Thema was dit jaar ‘Keuzes maken, voor je droom.’ De Gildedag van het Gilde van Ondernemers is een echte leer-ervaring door een mix van inspiratie, uitdaging en bemoediging. Die volgt uit een gebalanceerd menu van sprekers met authentieke verhalen en vraag-antwoord-sessies, muziek, momenten van contemplatie, gewoon fun, ontspanning en de betere gesprekken in kleine groepen.

Foto Gallery

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Zakelijke keuzes zijn een persoonlijk dilemma

Zakelijke keuzes zijn een persoonlijk dilemma

Toen ik in 1996 mijn eerste lease-auto mocht uitzoeken dacht ik nog als een Delftse ingenieur. Ik maakte er een optimalisatie-probleem van met 1 variabele: prijs. Via MS-DOS software voerde ik enthousiast de parameters in van de minimum-eisen waaraan de auto moest voldoen; veel liters onder de motorkap. Snel zag ik dat dit leidde tot een budgetprobleem. Dus nu was de vraag naar de meeste ‘waarde’ binnen mijn budget. Nog maar een keer tweaken en sorteren op totale kosten vanaf de laagste prijs. Nu voel ik nog de schrik in mijn lijf bij het zien van het resultaat: een Dodge Neon! Elke auto is natuurlijk prima, maar voor mij was op dat moment een paar bruggen te ver. Een Amerikaan?! Zo lelijk? Zo’n naam? Kortom ik leerde dat mijn emoties heel wat sterker waren dan mijn rationele brein.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Programma Gildedag 22 september 2017

Programma Gildedag 22 september 2017

Een dag vol inspiratie en groei

De Gildedag helpt leergierige ondernemers om antwoorden te vinden op de vragen waar veel ondernemers mee worstelen: hoe kan ik gaan van ‘werken in mijn bedrijf’ naar ‘werken aan mijn bedrijf’? Hoe kan ik sneller groeien? Hoe zorg ik ervoor dat ik zelf geen bottleneck ben of wordt van mijn bedrijf? Die antwoorden vind je bij de sprekers en bij de andere deelnemers.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Geluk hebben bestaat niet

Geluk hebben bestaat niet

Mijn vader, Teun, twaalf jaar geleden overleden, was wat we noemen een ‘echte ondernemer’: een aannemer in grond- en kabelwerken. Op het hoogtepunt van zijn ondernemende leven verschafte hij werk aan 350 mensen.

Op een belangrijk punt in mijn jonge leven, ik denk dat ik 18 was, beantwoordde hij mijn hunkerende vraag: “Hoe ben je nou succesvol geworden, pa?” met het voor mij teleurstellende antwoord: “Ik heb gewoon geluk gehad.” En daar bleef het bij. Geen verdere uitleg.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Werken AAN je bedrijf – breek uit de tredmolen

Werken AAN je bedrijf – breek uit de tredmolen

Als ondernemer weet en voel je dat je jezelf moet losmaken van je onderneming om aandacht te kunnen besteden aan groei en de lange termijn. Maar je wordt continu teruggetrokken in de ‘operatie’, in het ‘doen, doen, doen’.

Ontsnappen aan de tredmolen

Het is vaak zo druk IN je bedrijf, eigenlijk eindeloos druk, dat het werken ‘aan’ je bedrijf erbij inschiet. En zolang dat werken ‘aan’ je bedrijf niet gebeurt blijf je ronddraaien in de tredmolen van de drukte. Ziedaar de deadlock van menig ondernemer. In wezen ben je slaaf van je bedrijf. Alsmaar bezig ‘de gaten’ te vullen die er vallen, ofwel in de marketing-campagnes, ofwel sales-pijplijn, ofwel uitvoering, ofwel administratie. En weer van voren af aan. Hoe ontsnap je daaraan?

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Echt eenzaam aan de top

Echt eenzaam aan de top

Het is eenzaam aan de top‘, is een mooi Nederlands gezegde. Het lijkt een beetje een cliché, maar het is de harde werkelijkheid in het leven van een ondernemer. In mijn gesprekken met ondernemers komen vijf momenten van eenzaamheid naar voren:

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Bedrijf starten: drie paden naar de top van Mt. Everest

Bedrijf starten: drie paden naar de top van Mt. Everest

Stel, je hebt een idee voor een bedrijf, misschien wel een ‘briljant idee’. En je hebt de moed verzameld om een bedrijf te starten… Velen zijn je immers voorgegaan. Maar bijna evenveel zijn er weer mee gestopt – en helaas niet omdat de zaak verkocht was. De statistieken van het CBS zijn wat dat betreft niet bemoedigend.

Doen!

Nu wil ik je hier juist bemoedigen. Doe het! Het is een avontuur waarbij je alles van jezelf nodig hebt. Het is als het beklimmen van de Mount Everest. MKB-guru Michael Gerber zegt: “The moment you chose to start a small business you unwittingly chose to play a significantly larger game than any game you ever played.

Mag ik je daarom een paar gedachten meegeven om je voor te grote investering in tijd en geld te behoeden? De hoofdvraag die je kunt stellen: via welk pad beklim ik de Mount Everest? Klim ik aan de steile kant of aan de zonniger kant? Er zijn verschillende hoofdroutes, waarvan er twee zijn die ik steil noem. Als je de mount Everest gaat beklimmen aan een steile wand wordt het waarschijnlijk moeilijker, langzamer en pijnlijker…

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Float like a butterfly, sting like a bee – Muhammad Ali

Float like a butterfly, sting like a bee – Muhammad Ali

Lees quote »

×

Deel deze pagina

Muhammad Yunus – We can change the world

Muhammad Yunus – We can change the world

Muhammad Yunus – Ondernemer, oprichter Grameen Bank, winnaar nobelprijs voor de Vrede: ‘We can change the world’. Foto: Dearworld.me

Lees quote »

×

Deel deze pagina

Erben Wennemars – Winnen is het beste antwoord op kritiek.

Erben Wennemars – Winnen is het beste antwoord op kritiek.

Lees quote »

×

Deel deze pagina

Bedrijven starten in drie soorten

Bedrijven starten in drie soorten

Volgens het CBS komen er steeds meer bedrijven. Er zijn daarbij twee grote groepen startende ondernemers. Ik noem ze hier voor de eenvoud de ZZP’er/ZP’er, en de technology ‘start-up’, meestal naar het model van Silicon Valley.

Je hebt een bedrijf. Maar ben je ook een ondernemer? Twee criteria:

Lees verder »