≡ MENU
×

Deel deze pagina

Groeien vereist kwetsbaarheid

Groeien vereist kwetsbaarheid

Groeien vereist leren en leren doe je samen. Sla de boeken over leren er maar op na, het blijvende effect van samen verkennen, in gesprek met elkaar, is veel groter dan het effect van het eenzame ‘boekje in een hoekje’-leren. En daarbij is een ding belangrijk: een zekere kwetsbaarheid.

Dat wil ik even toelichten want je kunt je afvragen: “Hoe zou kwetsbaarheid ooit van nut kunnen zijn? Kwetsbaar is per definitie toch minder goed dan onkwetsbaar?”

 

De paradox, de schijnbare tegenstelling, is dat alleen een bewuste en gekozen kwetsbaarheid je onkwetsbaar maakt. Je zult open moeten zijn over je vragen en over waar je hulp zou kunnen gebruiken. Onze wereld is zo snel veranderend, steeds sneller zelfs, en als individu weet je zo weinig en maak je zo weinig gebruik van je netwerk, dat diegenen die zich, zoals Ramses Shaffy zingt, “in hun risicoloze hoge toren” opsluiten, juist ten val zullen komen. Om verder te komen is een gezonde mate van kwetsbaarheid noodzakelijk. Waarbij je iets vertelt van je plannen en van je vragen.

Een ondernemer heeft altijd de begrijpelijke bezorgdheid dat een ander er met zijn idee vandoor gaat. En tijd is zijn gevoelsmatige vijand. Zijn ‘time to market’ is zo belangrijk dat hij van nature geneigd is zijn ideeën zo lang mogelijk geheim te houden en de eerste te zijn. Maar dat helpt hem niet optimaal. Hij kiest voor het spreekwoordelijke laaghangende fruit en niet voor de boomgaard.

Diegenen die hun plannen en vragen met mate en wijsheid delen met anderen zullen zoveel meer krijgen. Marinus Knoope beschrijft dit in zijn boek ‘De creatiespiraal’: “Je moet je wensen, nadat je ze hebt gevisualiseerd en ook gelooft, met anderen delen. Ze willen je namelijk graag helpen.” En dat is ook mijn ervaring.

Centraal in het nieuwe Gilde van Ondernemers staat groei, volgens het credo ‘persoonlijke groei is zakelijke groei’. Niet of/of, maar en/en. Deze twee zijn niet van elkaar te scheiden. Een visie op de business gaat niet zonder een visie op de persoon. Dit zit ook vervat in het bekende gezegde: ‘Het gaat niet om de tent maar om de vent.’ Dat vereist een stukje kwetsbaarheid. Durf jij het aan?

Bovenstaand artikel is een bewerking uit het boek ‘Meesterschap in ondernemen’.