≡ MENU
×

Deel deze pagina

Wat voor moois wil je maken?
#MASTERY

Wat voor moois wil je maken?
#MASTERY

Gezond ondernemerschap vraagt af en toe reflectie en jezelf moeilijke vragen durven te stellen. Je kunt je daarbij spiegelen aan de meesters in en van het MASTERY-model. Deze keer over de letter T, die staat voor Transformational, ofwel transformerend en omvormend. We duiken daarvoor onder je motorkap, en kijken even naar binnen.

Transformational

De meesterondernemer wil iets moois maken. Iets blijvends en waardevols bijdragen aan de maatschappij – of misschien wel de wereld – waar hij deel van uitmaakt. Hij transformeert wat er is tot iets nieuws. Hij maakt kunst, al zal hij het woord misschien niet zo in de mond nemen. Kunst met mensen, processen, producten, klanten en relaties. Hij schept als het ware een kunstwerk. Zijn ogen zien de schoonheid.

Zo werkt de meesterondernemer aan een mooiere wereld. Dat is niet zijn eerste doel, maar het bijkomende resultaat. Hij doet wat hij wil doen: iets moois maken. En dat werkt in alles door. Het onzichtbare van het hart wordt zichtbaar in het bedrijf. Lelijke en rommelige kantoren, bladderende verf, een slordige boekhouding en kleding vind je bij een meesterondernemer niet. Er is schoonheid, zelfs in de bedrijfsvoering.

Lakmoesproeven

– de meesterondernemer vindt begrippen als duurzaamheid, rentmeesterschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid een doodgewoon en integraal onderdeel van zijn bedrijf;
– de nog niet meesterondernemer heeft een wereld die niet groter is dan zichzelf en zijn familie. Het genieten van kunst is voor hem nog vreemd en nutteloos.

Meestersigarenmaker Binet Brasser – van der Sluis door Bram Petraeus

Ik ben altijd op zoek naar zuiverheid. Dat betekent dat het water je bij elke sigaar in de mond moet lopen. Er mag geen enkele bijsmaak zijn. Dat doe ik samen met een team dat heel loyaal is en zich dezelfde waarde eigen heeft gemaakt. Als de rook in je mond niet zuiver is, laat die iets onaangenaams achter. Als je koffie drinkt die niet zuiver is, laat het iets onaangenaams achter. En voor thee geldt hetzelfde. Daar zijn wij in gespecialiseerd: een heel zuivere productie.

Ook zuiver in bedoelingen en zuiver in transparantie. Waterzuiver, dat is wat wij nastreven. Je verhaal moet kloppen. Als ik een ‘vintage’ sigaar aanbied, dan moet die tabak kloppen. Natuurlijk kan ik er een andere naam opzetten en niemand die dat terugvindt. Maar daar houd ik niet van. Je verhaal moet kloppen en je moet er achter kunnen staan en je schouders eronder kunnen zetten. Dit geldt voor alles, anders is het einde zoek. Dan ga je concessies doen. En dat is zo makkelijk. Je verliest daar je geloofwaardigheid mee en het vertrouwen van je consumenten. Ik houd niet van die benadering. Transparantie is ook een vorm van kwaliteit.

Vraag ter overdenking

En de vraag aan jou is dus: welke mooie dingen maak jij met je bedrijf?