Directe link:
Directe link:
Volgens het CBS komen er steeds meer bedrijven. Er zijn daarbij twee grote groepen startende ondernemers. Ik noem ze hier voor de eenvoud de ZZP’er/ZP’er, en de technology ‘start-up’, meestal naar het model van Silicon Valley.
Je hebt een bedrijf. Maar ben je ook een ondernemer? Twee criteria:
Volgens Hennie van der Most moet een onderneming, en dus een ondernemer, werkgelegenheid scheppen en zijn de zogenaamde ZZP’er en ZP’er (zelfstandig zonder personeel, en zelfstandig professional) geen ondernemer.
Toch is personeel niet doorslaggevend om wel of niet een ondernemer te zijn. Michael Gerber zet in zijn boek ‘The E-myth – why most small businesses don’t work and what to do about it‘ de verschillen scherp. Hij stelt dat het gaat om je ambitie, die is samengevat in de vraag: werk je ‘in’ je bedrijf, of werk je ‘aan’ je bedrijf? En dat verschil gaat heel ver. Uiteindelijk bouwt iemand die ‘aan’ zijn bedrijf werkt een ‘machine’ van systemen en processen waar hij zelf voor de uitvoering geen enkel onderdeel van uitmaakt.
In mijn optiek zijn ZP’ers die geen personeel hebben en niet de ambitie waar Gerber het over heeft, eigenlijk moderne ambachtsmensen, met nieuwe, moderne ambachten en nieuwe moderne ‘tools’ en nieuwe marketing. Niet meer en niet minder. Het kunnen zelfs echte meesters zijn!
Of de leider van de Technology start-up een ondernemer is? Wederom, volgens de definities van Gerber waarschijnlijk niet. Ze zijn over het algemeen alleen bezig met de features van hun product en niet met het vervullen van een bekende behoefte door middel van een bedrijfsproces.
Met een knipoog en met het risico tegen wat schenen te schoppen heb ik de twee grote groepen starters in een persiflage naast Gerber’s ondernemer gezet… als drie extremen, waar de meeste bedrijven ergens tussenin zullen hangen.
Type ondernemer | Ambachtsmens | Ondernemer | Tech Start-up |
Relatie met bedrijf: | Werkt in bedrijf | Werkt aan bedrijf | Woont in bedrijf |
Inkomen: | Gigs | Geldmachine | Lottery ticket |
Centraal staat: | De ZP’er zelf | Klantbehoefte | Technology Hype |
Naam bedrijf: | Persoonsnaam | Klantgericht | Hypzterr! |
Verkoopbaar: | Onmogelijk | Belangrijkste doel | Exit enige doel, ‘the sooner the better’ |
Groeikansen: | Laag plafond | Schaalbaar | De wereld of niets; Roulette op 1 getal |
Personeel: | Andere ZP’ers | Personeel zo laag mogelijk gekwalificeerd | Java Ninja’s en Rock Stars |
Product: | Expertise, Ambacht | De ‘ervaring’ | #Gebruikers |
Investeringen: | Elektronisch Gereedschap | Systemen en processen | Nerds en MVP’s |
Grootste risico: | De volgende ‘gig’ missen (klein) | Faillissement (groot) | Niet gekocht worden (te groot) |
Marketing: | Praten en schrijven | Gebruikers-ervaring | Stofwolken |
Titels: | Expert | Directeur | CxO, founder |
Werkstress: | Slaaf van zichzelf | Zwoegt voort | ‘Uit de naad’ |
Herken je jezelf in één van deze extremen? Of hang je ertussenin? Meestal is het goed om duidelijk te zijn in je keuzes.
Geprikkeld? Praat hierover door op de volgende Gildedag.
Het achterlaten van een reactie is momenteel niet mogelijk.
Ha Bernard
Mooi overzicht, en ook grappig! 🙂
Ik herken mijzelf (en mijn mede-oprichters) sterk in ‘bouwer’.
Twee punten waar wij (of ons bedrijf) in verschillen:
– Personeel; deze zoeken we op het kwalificatieniveau dat onafhankelij opereren (van de oprichters) mogelijk maakt, cq het bedrijf schaalbaar maakt. Wat in de praktijk vaak betekent: slimmer dan de oprichters 🙂
– Grootste risico: uitwaaieren en focus verliezen, waar natuurlijk vervolgens een faillissement, of stoppen van de groei uit volgt.
Toedeloe
Costas