≡ MENU
×

Deel deze pagina

Zakelijke keuzes zijn een persoonlijk dilemma

Zakelijke keuzes zijn een persoonlijk dilemma

Toen ik in 1996 mijn eerste lease-auto mocht uitzoeken dacht ik nog als een Delftse ingenieur. Ik maakte er een optimalisatie-probleem van met 1 variabele: prijs. Via MS-DOS software voerde ik enthousiast de parameters in van de minimum-eisen waaraan de auto moest voldoen; veel liters onder de motorkap. Snel zag ik dat dit leidde tot een budgetprobleem. Dus nu was de vraag naar de meeste ‘waarde’ binnen mijn budget. Nog maar een keer tweaken en sorteren op totale kosten vanaf de laagste prijs. Nu voel ik nog de schrik in mijn lijf bij het zien van het resultaat: een Dodge Neon! Elke auto is natuurlijk prima, maar voor mij was op dat moment een paar bruggen te ver. Een Amerikaan?! Zo lelijk? Zo’n naam? Kortom ik leerde dat mijn emoties heel wat sterker waren dan mijn rationele brein.

Ik was nog niet uitgeleerd. Ik dacht namelijk dat individuen misschien niet, maar bedrijven wel rationele beslissingen maken op basis van een nuchtere business case. Een groep wijze heren in grijze pakken aan een grote eiken tafel moet wel rationeel zijn. Een aantal jaren daarna mocht ik namens een prestigieus bureau deze berekeningen (‘business cases’) maken en toen begreep ik dat ook daar emotie sterker is dan ratio. Soms stonden de resultaten de klant niet aan en kwam alles retour afzender. Elke variabele uit het Excel-spreadsheet kon daarna net zo lang getweaked worden tot er een ‘redelijk’ resultaat uit kwam. Alle verwachtingen over de toekomst zijn toch boterzacht en subjectief, dus waarom niet een beetje optimistischer?

Weer een illusie armer wist ik dat we onze besluiten ergens anders nemen dan in ons hoofd en het daarna met ons hoofd rechtpraten.

De conclusie is dat elk belangrijk vraagstuk voor een bedrijf uiteindelijk iemands persoonlijke dilemma is, of van een groep. Maar altijd een persoonlijk dilemma met persoonlijke gevolgen die minstens zo sterk wegen als de zakelijke gevolgen. Een groter merger of acquisitie? Cijfers? Waarschijnlijk onderbuik en emotie. En dat geldt dus ook voor kleinere besluiten.

Toegeven dat dit zo is is meteen ook de eerste stap naar de oplossing want dat maakt je bewuster van je valkuilen.

Kortom, denk bij de eerstvolgende lastige beslissing aan wat het voor jou persoonlijk betekent. Kijk even in de spiegel. Welk dilemma ziet er diep onder je vraag? Wat betekent het eigenlijk voor je status, je vrijheid, je werkplezier en – misschien wel het belangrijkste – de verwezenlijking van je dromen? Want iedere zakelijke keuze is ook een persoonlijk dilemma.

Daarom is het thema van onze Gildedag in 2017: Keuzes maken, voor je droom.